Hoe gedragsverandering werkt

Lekker getraind?!

“De resultaten van de klantenservice blijven achter, volgens mij moeten ze op training!”

“Goh, wat ben jij opeens assertief zeg…. Zeker op training geweest?!”

“Je hebt zo hard je best gedaan dit jaar, je mag een cursusje uitzoeken.”

Precies de momenten waarin training niet het aangewezen instrument is om in te zetten. Organisaties besteden vaak veel geld aan training en opleiding, zonder dat duidelijk is welke resultaat hiermee behaald wordt. Dat is zonde! Een van de belangrijke redenen is dat training te pas en te onpas wordt gezien als hét instrument om gedragsverandering te bewerkstelligen. En dat klopt niet! Trainingen helpen bij het ontwikkelen van nieuwe vaardigheden, maar iets kunnen is niet hetzelfde als iets doen.

Een mens is geen eiland

Mensen zetten hun vaardigheden in naar beste eer en geweten, ook als dat anders is dan wat jij logisch vindt. Mensen zijn geen eilanden die onafhankelijk van de rest van de wereld opereren, ze functioneren in contact met anderen en in wisselende contexten en daarin vertonen ze ook ander gedrag. Iemand een nieuw trucje leren is dus geen garantie dat hij dat trucje ook gaat gebruiken. Daarvoor is er meer nodig, zoals begeleiding van de deelnemer buiten de training, of verandering van de omgeving. Dat is waarom losse trainingen minder effectief zijn dan leertrajecten.

Hoe dan wel?

Wil je gedrag op de werkvloer blijvend veranderen, dan is het nodig om op meerdere niveaus te werken. Pak je zowel omgeving (cultuur en fysiek), als gedrag (werkafspraken maken), als vaardigheden (trainen), als overtuigingen (coaching) aan, dan versterken de veranderingen elkaar. In een goed ontwikkeltraject zijn alle aspecten meegenomen, waarbij het resultaat natuurlijk in verhouding moet zijn met de inspanning die het traject kost.

Ben je nieuwsgierig naar hoe zich dit in jouw praktijk vertaalt? Neem dan contact met me op, ik praat je graag bij!